9 juni 2019 – Om utveckling. Eller något liknande.

Vi hade några klassiker i spalterna när jag började som journalist, men då hittade man i allmänhet skojarna bland rubrikannonserna i eftertexten.
Som den med texten ”Betala 50 kr och lär dig spela dragspel” och ett kontonummer. Som svar fick man, efter betalning, meddelandet ”Tack för pengarna. Glöm nu inte att lära dig spela dragspel!”
En annan var ”Den idealiska flugdödaren – instruktion medföljer!” vilken efter genomförd betalning till angivet konton gav ett paket i posten med två små brädbitar och instruktionen ”Lägg flugan på den ena brädan. Slå till med den andra”.

Idag har skojarna flyttat in bland rubrikmakarna därför att i ett stegrande mord på den egna yrkeshedern gör moderna media allt för att uppnå motsvarande resultat som ovanstående skojare.

Idag handlar det om öppningsgrad, det vill säga andelen som klickar på ett mejl utifrån vad som står i meddelanderaden. Eller som i klickjakten på före detta seriösa media handlar om hur många som klickar in sig via startsidans rubrik – som då alltid är av slaget ”Därför vägrade Sebastian Larsson duscha efter matchen” eller ”Bråket du inte fick se i tv”.
Rubriken ska alltså få oss att förstå att något är väldigt intressant men utan att förklara vad det gäller. Nyfikenheten ska få oss att inte kunna avstå från att klicka.

Det här kan man hantera mer eller mindre skickligt.
Min mailbox denna morgon gav exempel på båda sakerna.

”Matildas huvud satt löst i tolv år” löd ämnesraden i nyhetsbrevet från Allas veckotidning.
”Sex saker du inte visste om öronvax”, löd det från Illustrerad vetenskap.
Båda dock på sitt sätt bevis på att huvudet inte bara kan sitta löst utan att man även kan tappa det.

Leave a Reply


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu